Nu kör vi!

Nu är det dags att det blir lite mer aktivitet på Bonizas Hundskolas hemsida! Jag har tidigare länkat till min kennelsida och dess blogg, lightschaps kennel, men jag tycker inte att den texten jag lägger in där är riktigt relevant med det man vill läsa på Bonizas Hundskola. Här vill man läsa om vad som händer på våra kurser, vad vi har på gång samt se filmer och foto på oss, kursdeltagare mm.

Det är hög tid att vi instruktörer på Bonizas Hundskola blir mer aktiva med att dela med oss av våra kurser, utbildningar mm. Jag blir först ut!

Jag bjuder på denna icke vackra bild på mig och min underbara Schapendoestik Stella. Här håller vi lite uppvisning på hur man INTE ska göra med potatis på sked och koppel när vi instruerar övningen på kursavslutningen i april 2016. Potatisen ska ligga på skeden, inte på marken. Det är med vind i håret vi far fram över kursplanen :-)

Igår var det åter dags för mig att hålla i min älskade valpkurs som jag har i Tygelsjö, Tygelsjö Gård, vilket ligger strax utanför Malmö. Det var 6 härliga valpar som rusade runt på kursens första del, valpleken.

På vår valpkurs fokuserar vi inte så mycket på vad valparna lär sig. Vi fokuserar inte på att skapa lydnadschampion redan här. Här fokuserar vi på att valparna ska lära sig kommunicera med andra hundar samt att jobba med husse/matte, gärna utan koppel som livlina. Detta började vi jobba på igår och en stor del av kurstiden gick åt att jobba på den spontana följsamheten trots att det fanns andra intressanta valpar och agilityhundar i närheten. Det gick bra men vi behöver jobba vidare på det. Vi jobbar också på att valparna ska lära sig förstå vad klickerljudet betyder - du gör rätt och din belöning är på väg, samt det blev lite spontana sitt för att sen kunna döpa beteendet att sätta sig till just sitt. Givetvis lär vi in en hel del lydnadsmoment, nej fel uttryckt! Vi leker in en del lydnadsmoment såsom att hälsa fin på andra hundar och att husse/matte kan få hälsa på/prata med andra människor utan att hunden far runt. Vi fokuserar också mycket på den så viktiga avslappningen som så många glömmer. Man är duktig på att träna sin hund men man glömmer att hunden ibland inte ska jobba utan bara vara.

Igår hade jag en bra röst så igår fick deltagarna veta att deras belöningar inte riktigt föll mig och några valpar i smaken. Valpar gör beräkningar och val. Välj mig och min belöning eller välj den där intressanta hunden! Tål att tänkas på, eller hur?

Nu var det inte bara valpkurs som var igång i Tygelsjö igår. Det stod även agility på agendan men här har jag tyvärr ingen film eller bild att leverera. Detta spår lämnar jag över till vår duktiga instruktör Sofia...

Det räcker inte med bara 2 kurser en kurskväll som igår, tisdag. Det tränades också Rallylydnad. Här lyckades jag minsann få till en film. Givetvis filmade jag deltagaren vars hund kommer från min kennel, Lightschaps Kennel. Här är det matte och Santos som tar en högerrunda. Ett mycket duktigt ekipage som jag mer än gärna visar upp. Kan också passa på att berätta att det finns platser kvar på denna kurs som går om tisdagar kl 17.30 - Tygelsjö Gård, strax utanför Malmö.

Det var helt underbart väder och jag hoppas på samma nästa tisdag när det är dags för kurs igen.

Som sagt, det finns platser kvar på Rallylydnad, tisdagar kl 17.30-19.00 och faktiskt även på valpkursen, samma tid och samma dag.

Ha en trevlig onsdag / Instruktör Monica.

Kommentarer: 0